30 راهکار برای درمان رایانه بیمار بدون نیاز به پزشک متخصص(قسمت دوم)

 

چکیده:
این مطلب ماحصل سال‌ها جد و جهد در وادی رایانه‌ها است. تلاش کرده‌ایم تا نکات کلیدی در رفع و اشکال‌یابی کامپیوتر را با شما دوستان ارجمند در میان بگذاریم، تا که هر وقت گرهی از مشکلاتتان حل و فصل شد به شادی یادی از ما کنید. نکته‌ی مهمی‌که ذکر آن خالی از لطف نیست آنکه مطمئناً هیچ کسی تنها با مطالعه این موارد به یک استادکار متبحر در دنیای صفر و یک بدل نخواهد شد، مسلماً نیاز است دست به کار شده و هر اشاره ما را تا به انتها کنجکاوانه دنبال کرده و کسب اطلاع نمایید.

مشکلات سخت‌افزاری

۱۶. تست بر روی رایانه دیگر:

اگر تجهیزات جانبی چون موشواره، دوربین، چاپگر یا سایر موارد اذیتتان می‌کند می‌توانید آنها را بر روی رایانه دیگری آزمایش نمایید. اگر برروی کامپیوتر دیگر بدون مشکل کار کرد، پس ایراد از قطعه نبوده و باید آن را در جای دیگری پیگیری کنید!

۱۷. درایورهای جدید:

سری به وب‌سایت تولید کننده تجهیزات کامپیوتر خود زده و جدیدترین روایت از برنامه راه‌انداز (درایور) مربوطه را دریافت کنید. با نصب این دست برنامه‌ها می‌توانید با رفع فایل‌های معیوب و مشکلات نرم‌افزاری قطعه، قابلیت‌های سخت افزاری‌تان را ارتقا بخشید.

۱۸. درایورهای قدیمی:

گاه ویندوز در طی روند نصب از درایوهای جدید سخت افزارتان استفاده می‌نماید که این موضوع می‌تواند مشکل آفرین باشد. برای بازگشت به روایت قبلی به بخش «مدیریت ابزارها» (Device Manager) سرزده، بر روی تجهیزاتی که دارای علامت تعجب زرد رنگ هستند راست کلیک فرموده و به گزینه «خصوصیات» (Properties) بروید و نهایتاً به زبانه درایور (Driver) سری بزنید.

۱۹. درایورها را پاک کنید:

در بخش «مدیریت ابزارها»ی سیستمی‌می‌توانید با پاک کردن درایور فعلی، کلیه اطلاعات نرم‌افزاری این قطعه را در سیستم پاک نمایید. پس از این کار اتصال مجدد قطعه یا خاموش و روشن کردن سیستم موجب آغاز‌ روند نصب آن از ابتدا گردد، که می‌تواند مشکلات شما را حل و فصل نماید.

۲۰. حافظه را چک کنید:

این که چه زمانی حافظه سیستم شما را اذیت و آزار می‌کند به درستی مشخص نیست، عدم ثبات داخلی سیستم و کرش‌های نرم‌افزاری از مهمترین عوارض این موارد هستند. برنامه‌ آزمون حافظه +MemTest86 گرچه قدیمی‌است، اما می‌تواند با بررسی موارد موجود، برخی از اشکالات مهم آن‌ها را یافته و به شما اطلاع دهد.

۲۱. دیسک سخت را بررسی نمایید:

دیسک‌های سخت نوین دارای قابلیتی با نام SMART (که مخفف عبارت «فناوری تشخیص خودکار و اطلاع» می‌باشد) در درون خود هستند. این فناوری که استانداردی در دیسک‌های سخت به شمار می‌رود بهترین وسیله ممکن برای اطمینان از سلامت ابزار یا اطلاع از ایرادات آن است. برنامه‌های بسیار زیادی چون HDD Health نیز قادرند از اطلاعات SMART استفاده کنند.

۲۲. قابلیت چک کردن دیسک‌ها در ویندوز:

ویندوز خود دارای قابلیتی برای بررسی دیسک‌ها است. کافی است بر روی درایو مورد نظر در برنامه ویندوز اکسپلورر راست کلیک کرده و پس از انتخاب گزینه Properties به زبانه Tools بروید.

۲۳. مشکلات صفحه نمایش:

اشکالات در صفحه نمایش عموماً به یکی از موارد کارت گرافیکی، مانیتور یا کابل‌های اتصال آن مربوط می‌شود. برای اطمینان از این موضوع می‌توانید با استفاده از یک کابل اتصال دیگر، از سلامت مانیتور و کابل اطمینان حاصل نمایید. اگر ایراد از مانیتورتان باشد، کار زیادی نمی‌توان کرد یا باید کارت گارانتی آن را پیدا کنید و یا اینکه سر کیسه را قدری شل کرده و یک دستگاه دیگر تهیه نمایید.

۲۴. سری به محتویات جعبه کیس بزنید:

نیازی نیست که یک متخصص تمام عیار باشید تا بتوانید به محتویات داخل کیس رایانه رومیزی سری بزنید. کافی است تا ابتدا الکتریسیته ساکن که بر روی بدنتان نشسته را تخلیه کرده و از عدم اتصال کابل برق رایانه به پریز نیز اطمینان حاصل نمایید

بهتر است پس از پاک کردن تمامی‌گرد و خاک‌های آنجا به دنبال اتصالات شل شده باشید. از سویی دیگر باز کردن لپ‌تاپ جماعت، دل شیر می‌خواهد! گرچه برخی از انواع آن دسترسی به کارت‌های حافظه یا دیسک سخت را ساده کرده‌اند، ولی بهتر است پیش از هر چیز مطمئن شوید که این عملیات محیرالعقول آسیبی به گارانتی دستگاه نمی‌زند.

درباره لپ‌تاپ‌ها رجوع به دفترچه راهنما یا وب‌سایت تولیدکننده را به شما توصیه می‌نماییم.

۲۵. تهیه نسخه پشتیبان:

متاسفانه، زمانی پیش می‌آید که هیچ کاری از دستمان برنمی‌آید و درمی‌یابیم که دیسک سخت یا منبع تغذیه‌مان نابود شده‌اند. اینجا است که اهمیت داشتن نسخه‌های پشتیبان احساس می‌شود. توصیه می‌کنیم هر از چندگاهی از پوشه‌ها و اسناد و فایل‌های مهم کپی‌برداری کنید، چرا که بعداً حسرت خواهید خورد و هیچ کس نمی‌تواند کمکی به شما بکند. امروزه سرویس‌های فضای ابری آنچنان فراگیر شده‌اند که هیچ کس بهانه‌ای برای از دست دادن اطلاعات ضروری خود ندارد، گوگل درایو، اسکای درایو، دراپ باکس و… تنها برخی از معروف‌ترین این سرویس‌ها هستند.

ایرادات نرم‌افزاری

۲۶. بروزرسانی‌ها:

اگر برنامه‌ای که با آن به مشکل برخورده‌اید بسته بروزرسانی جدیدی را آماده دارد، بهتر است که پیش از هر کاری این بسته را نصب نمایید. می‌توانید برای این منظور به وب سایت توسعه دهنده یا قابلیت بروزرسانی موجود در محیط برنامه رجوع نمایید. گرچه این روزها اغلب برنامه‌ها قادرند به صورت خودکار به سایت تولید کننده متصل شده و بروزرسانی را صورت دهند.

۲7. برنامه‌های افزودنی:

در ذهن داشته باشید که مشکلات ممکن است از اصل برنامه نبوده و سایر افزونه‌ها و ابزارهای اضافی مشکل آفرین شده باشند. اگر در برنامه‌هایی چون مرورگرهای اینترنتی با مشکل مواجه شدید می‌توانید نخست این افزونه‌ها را از کار بیاندازید.

۲۹. تمیزکاری:

بسیاری از برنامه‌های کاربردی از حافظه کش موقت فایل‌ها استفاده می‌کنند که گاه می‌تواند موجب بروز اختلال در رفتار برنامه شود. به دنبال قابلیتی باشید که این مشکل را رفع می‌نماید. برای این منظور برنامه CCleaner مناسب کار ما است. این نرم افزار رایگان که توسط شرکت‌های ثالث تولید شده قادر است تا فایل‌های موقت بسیاری از برنامه‌های کاربردی را پاک کند.

۳۰. برنامه‌هایی که تداخل ایجاد می‌کنند:

گاه پیش می‌آید که دو برنامه با هم کنار نمی‌آیند و از آنجا که هر دو در یک حوزه کاری هستند با هم تداخل دارند. این موضوع به خصوص در بین برنامه‌های ضد ویروس و امنیتی رخ می‌دهد که اغلب با هم سازگاری ندارند. بهتر است به طور موقت یکی از آنها را از کار بیاندازید و نتیجه را بررسی نمایید.

Categories: ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *