پس از موجی از شکایات کاربران و جنجال بر سر الگوریتم نمایش “پوشش خبری” برای کاربران و عدم پخش تمامی آگهی هایی که اسپانسرها بابت آن ها به فیسبوک پول پرداخت کرده اند، این شرکت نشستی با حضور خبرنگاران در دفتر مرکزی خود در پارک Menlo برگزار کرد. در این نشست فیسبوک توضیح داد که چرا قابلیت News Feed اینگونه تغییر کرده است و چگونه کاربران می توانند جریان اطلاعات را دنبال کنند. مهندسان فیسبوک گفته اند که این قابلیت به طوری بهینه سازی شده است که کاربران تنها موضوعاتی که به آنها علاقه دارند (پستهایی که شما را مجبور به کلیک کردن روی لینک و درگیر شدن می کنند) را مشاهده می کنند و پستها و موضوعاتی که به نظر می رسد برای کاربران خوب نیست و یا اسپم می باشد، به آنها نمایش داده نمی شود. این گونه پستها موجب تحریک کاربران می شود و باعث دور شدن آنها از فیسبوک می شود.
پیدا کردن لیست علایق کاربران کار دشواری نیست و به راحتی خود کاربر آنها را وارد پروفایل خود می کند، اما ساخت یک شخصیت مجازی از کاربران با استفاده از استخراج رفتار آنها در فیس بوک و نشان دادن پستهایی که با این شخصیت سازگار است، بسیار جالب است. Cathcart که یکی از مدیران محصول News Feed در فیسبوک است می گوید: ” الگوریتم ما برای ساخت یک شخصیت مجازی از کاربران و نحوه نمایش و ترتیب پستها برای کاربران بر سه چیز متکی است: ۱- چگونه یک کاربر در گذشته، پستهای یک ناشر را دنبال می کرده است. ۲- چگونه دیگر افراد در فیسبوک، به پستهای یک ناشر در گذشته دور واکنش نشان داده اند. ۳- چگونه یک کاربر در گذشته به پستهای مشابه واکنش نشان داده است.”
وی همچنین می گوید: ” ما همیشه در حال تغییر دادن و بهبود این الگوریتم هستیم. حداقل هر هفته این کار را انجام می دهیم. ما همیشه در حال فکر کردن به این هستیم که آیا می توانیم به طور بهتری علایق کاربران را پیش بینی کنیم و بهتر حدس بزنیم که کاربران از ارتباط با چه چیزهایی کمتر خوششان می آید.”
این شرکت در حال تلاش برای رسیدن به این هدف است که News Feed هر کاربر با توجه به علایق وی شخصی سازی شود. و این حرکت به این معنی است که فید هیچ دو کاربری شبیه هم نخواهد بود. آنها همچنین در حال تلاش هستند تا News Feed برای پلتفرم های مختلف نیز متفاوت باشد، برای مثلا بازی هایی از فیسبوک که تنها مختص کامپیوترهای دسکتاپ هستند، در تلفن های هوشمند نمایش داده نشوند.
Cathcart همچنین تایید کرده است که فیسبوک در آینده ای نزدیک برای پست هایی که واکنش منفی به همراه خود دارند، شروع به برخورد خواهد کرد. این حرکت در ماه سپتامبر آغاز خواهد شود و فیسبوک سعی می کند که این گونه پستها (که بیشتر اسپم هستند) را کمتر از باقی پستها به کاربران نمایش دهد، حتی اگر ناشر برای نمایش آنها به فیسبوک پول پرداخت کرده باشد. این حرکت با هدف کلی فیسبوک تطابق دارد.
فیسبوک در پاسخ به انتقادات کاربران در مورد نحوه عملکرد قابلیت News Feed در این پست وبلاگ یکی از مهندسان خود اعلام کرده است که فیلتر کردن پستها در فید کاربران برای حذف اسپم ها استفاده شده است و بیشتر علایق کاربران را نشان می دهد. البته این حرکت به ضرر برندهای اسپانسر در فیسبوک است. زیرا آنها تمایل دارند که تبلیغات خود را به تمام کاربران نمایش دهند. پیغام فیسبوک بسیار واضح است: از ارسال اسپم خودداری کنید!







دیدگاهتان را بنویسید